Wiseline har utformet et tankesett som bygger på en systematisk tilnærming til vedlikehold av strømnett. Det er dette Wiseline kaller unik beslutningsstøtte for optimalisering av vedlikehold. Kort forklart lar Wiseline-metoden nettselskapet enkelt se hvor det er mest nødvendig med vedlikehold av strømnettet, basert på de nedsatte risikotilstandene nettselskapet har utarbeidet i samarbeid med Wiseline.
Det er nettopp dette tankesettet som har bidratt til at S-Nett i dag kan jobbe på en helt annen, langt mer effektiv måte.
– Vi begynte å samarbeide med Wiseline i 2021 og før det benyttet vi en ikke-systematisert metode. Vedlikehold ble gjort der det hastet mest, basert på montørens tidligere erfaring. Det var altså ingen systematiserte prinsipper i arbeidet. I dag kan vi i langt større grad basere arbeidet vårt på fakta. Det er hovedforskjellen, sier Kjetil Halle, daglig leder i S-Nett.
Nettselskapet S-Nett drifter i dag nettet i tre kommuner i Trøndelag – et nettverk som strekker seg lenger enn 1,300 km og rommer et areal på 2,300 km2. Med det gamle systemet var det vanskelig for Kjetil å prioritere vedlikeholdsarbeidet som foregikk ute i feltet.
– Jeg manglet rett og slett kunnskapsgrunnlaget til å for å forstå hva konsekvensen av foreslåtte tiltak fra organisasjonen. Tankesettet vårt var ikke systematisert på en sånn måte at jeg besatt kunnskapen til å kunne si at den eller den linjen er ikke så viktig å se på nå. Uten et digitalisert system, så var det vanskelig å ha oversikten til å vite hva som burde prioriteres. Jeg fikk først grunnlaget for å gjøre disse vurderingene da vi begynte å integrere Wiseline-metoden i organisasjonen vår.
Nå betyr risiko noe
Det er nettopp denne prioriteringen og systematiseringen av arbeidet som Wiseline-metoden er skapt for å løse.
– Jeg tror Wiseline gir brukeren et veldig tydelig bilde av tilstanden på nettet gjennom en risikomatrise som kommer frem i applikasjonen. Den erstatter synsing og magefølelse. Vanligvis har man måttet sette ned observasjoner og tilstander etter befaringer, og deretter plukket ut hva man skal prioritere. I dag gjør Wiseline-applikasjonen dette for deg via denne risikomatrisen. Ut ifra dette kan man prioritere arbeid smartere, forklarer daglig leder i Wiseline, Helge Mjølnerød.

Et vesentlig element her er risikotilstandene som Wiseline utarbeider sammen med kunden. Når man driver et nettselskap vil det alltid eksistere en risiko for at noe går galt. Dette er uunngåelig. Det Wiseline imidlertid hjelper kunden med er å lage et system for hvilke tilstander som er akseptable med graderinger ned mot hva som ikke er det. Videre danner dette grunnlaget for selskapets oppdaterte driftsstrategi. For oss har metoden gjort det lettere å prioritere vedlikeholdsarbeidet.
– Vi har fått et helt annet forhold til risiko etter at vi startet samarbeidet med Wiseline. Nå betyr risiko noe. Før var risiko stort sett faren for at ting kunne gå galt, mens vi nå rett og slett vet hvordan vi skal forholde oss til risiko. Hva er konsekvensene, hva slags risiko vi må akseptere og hva vi ikke kan akseptere. Dette hadde vi ikke et bilde av før, og det har vi heldigvis nå, sier Halle.
Halle forteller videre om et mønster der man kategoriserte en veldig stor andel avvik som kritiske feil. Uten et overordnet system for risikotilstander vil alt fort virke like viktig. Det gjør at man mister evnen til å etterleve vedlikehold på en skikkelig måte, noe som er kritisk for nettselskaper.
– Man måtte la den enkelte ansatt vurdere hva som faktisk var kritisk feil. Det har vi kommet helt bort fra nå. I dag bruker vi Wiseline-applikasjonen som et analyseverktøy for å prioritere arbeid, og kan forsvare hva vi bruker hverdagen vår på. Det har også gjort at vi føler oss mye tryggere på at vi har kontroll på nettet vårt. På sikt kommer det til å gjøre at vi har en helt annen avbruddsstatistikk – det er jeg helt sikker på.
Bærekraftige gevinster
At man kan jobbe smartere fører utvilsomt med seg positive bærekraftige ringvirkninger. Ved å treffe riktigere på vedlikehold økes driftssikkerheten, man får færre avbrudd som igjen betyr lavere samfunnsøkonomiske kostnader. Misjonen til Wiseline er at forvaltningen av Norges eksisterende strømnett skal effektiviseres – og representerer den type løsninger som må til for å nå myndighetenes bærekraftsmål.
De bærekraftige gevinstene gjør også hverdagen enklere for nettselskapene. Sparte ressurser betyr ikke bare lavere kostnader, men også mindre tidsbruk på å finne feil mens nettet er nede. Ifølge Helle så er det avgjørende for S-Nett, som er et relativt lite nettselskap, at de kan være såpass treffsikre i ressursbruken.
– Fordelen for oss er at vi hjelper montørene være mer treffsikre enn tidligere. Utover den daglige driften blir denne metodikken hyppig brukt i feilsituasjoner. Wiseline-applikasjonen viser oss hvor feilen mest sannsynlig ligger, forklarer Halle videre.
De seneste årene har Norge flere ganger blitt rammet av ekstremvær. I fremtiden kommer dette antakelig til å øke i omfang, noe som er en enorm utfordring for nettselskaper. Halle kan fortelle om flere konkrete tilfeller der de har brukt Wiseline Drift for å kartlegge områder hvor de er sårbare punkter når dette har skjedd. Selv om Wiseline-metoden ikke kan eliminere denne utfordringen, gir den nettselskaper et langt sikrere fundament å stå på i møte med den.
Et system som kan tilpasses andre bransjer
Da Wiseline begynte å jobbe med S-Nett var det et behov for tett samarbeid ettersom de skulle introdusere et nytt tankesett på tvers av organisasjonen. For Wiseline er god støtte i implementeringsfasen en sentral del av arbeidet de gjør. Her er det fagfolk som drives av at kunden skal oppdage konkrete forbedringer i vedlikeholdsarbeidet.
Dette har også vært inntrykket til Halle i S-Nett:
– Samarbeidet har vært veldig bra. Ikke bare at vi fått støtte, men Wiseline har vært med å dra lasset i mye større grad enn det jeg egentlig har forventet fra en leverandør. Vi hadde ikke kommet dit vi er uten den driven fra Wiseline for at vi skal være gode, avslutter han.
Wiseline har utviklet en applikasjon som er visuell og enkel å bruke. Den presenterer ikke bare rene fakta, men et tankesett som skaper en forståelse for metodikken og driftsstrategien. Det er ikke bare nettbransjen som kan nyte godt av et slikt system, og det er godt mulig at man i fremtiden vil se andre typer aktører som også ønsker å bruke Wiseline-metoden. – Det Wiseline tilbyr er noe vi vet kan tilpasses andre bransjer med behov for langvarig og lønnsomt vedlikehold. Vi vet at en sånn strategisk innsikt gir bedre resultater, og at den er godt egnet for et moderne, digitalisert samfunn, avslutter Helge.