Med Wiseline-metoden styrker Vestall forvaltningen av strømnettet

Vestall har samarbeidet med Wiseline i snart 10 år. Siden den gang har de digitalisert vedlikeholdsarbeidet – og sett imponerende resultater.

Vestall drifter i dag drøyt 12,000 kunder i Nord-Norge med et strømnett som strekker seg nesten 1,900 km. Jobben med å holde dette vedlike er veldig komplekst og byr på mange utfordringer. Det er ofte så mange variabler og prioriteringer å holde styr på at det nesten er umulig for et menneske å sørge for at alt går som det skal.

Det er imidlertid her samarbeidet med Wiseline er gull verdt.

– Vi utvikler digitale risikovurderinger for drift og vedlikehold av strømnett, noe som er strukturert etter prinsippene i Asset Management. I samarbeid med Vestall har vi brukt denne metodikken for å ta bedre avgjørelser om risiko og vedlikehold. Det har hjulpet dem med å redusere kostnader og drive bærekraftig, forteller daglig leder i Wiseline, Helge Mjølnerød.

– I sum betyr det for kunder som Vestall at det er mye enklere å forstå hvor skoen trykker både på kort og lang sikt i vedlikeholdet av nettet.

– Det har gjort at vi har utarbeidet vedlikeholdsplaner for de viktigste komponentene og linjene våre, og vet hvilke deler av nettet vi skal befare

Bård Angeltveit i Vestall

Et samarbeid i stadig utvikling
I første omgang handlet Wiseline sitt samarbeid med Vestall om digitalisering. Fram til 2020 jobbet de målbevisst for å digitalisere tilstanden i strømnettet. Dette har ført til en driftsstrategi som er basert på en detaljert analyse av hvordan nettet skal befares og vedlikeholdes.

Blant annet utføres det i dag årlige befaringer samt drone- og helikopterbefaringer basert på risikovurderinger utarbeidet gjennom Wiseline-metodikken. Samtidig fortsetter samarbeidet mellom Wiseline og Vestall å vokse:

– Wiseline har vært med å utvikle driftsstrategien for linjenettet i regional- og distribusjonsnettet til Vestall. I tillegg har de utført avbruddsanalyser i nettet vårt for å hjelpe oss med å konkretisere hvor problemområdene i nettet har vært, og hva som bør gjøres med disse linjene. Neste steg blir nå å sette opp Wiseline sin applikasjon Wiseline Drift for å synliggjøre risikobildet på tilstanden i nettet, forklarer faglig ansvarlig i Vestall, Bård Angeltveit.

Optimaliserer drift og kost
Vestall er godt fornøyde med samarbeidet med Wiseline, og kan fortelle at de hele tiden utfordrer dem til å ta nye steg for å optimalisere driften.

– Vi har nå en metodikk som gjennomgående er innarbeidet i organisasjonen. Det viktigste Wiseline har hjulpet oss med er at vi har fått en helhetlig digital strategi for risiko og vedlikehold. Det har gjort at vi har utarbeidet vedlikeholdsplaner for de viktigste komponentene og linjene våre, og vet hvilke deler av nettet vi skal befare, fortsetter Angeltveit.

De sparte kostnadene ved implementeringen av Wiseline-metoden har vært betydelige. I Norge blir det årlig brukt omtrent 13 milliarder på vedlikehold av strømnett, og man regner med at en systematisk metode slik den Wiseline tilbyr kan kutte vedlikeholdskostnader med 10%. For Vestall har blant annet deres avbruddsanalyser rettet vedlikehold mot linjer som hyppigere opplever utfall. De har i større grad også fått rettet fokuset mot komponenter som oftere er årsak til intern feil i nettet, slik at disse har blitt satt på et høyere vedlikeholdsnivå.

For et nettselskap som Vestall med behov for langvarig og lønnsomt vedlikehold, har Wiseline vist at de er en samarbeidspartner som tilbyr strategisk innsikt og bedre resultater. Det gir unik beslutningsstøtte for optimalisering av vedlikehold.